, ,

Berkat Guru

Sunday, July 05, 2009

Bila belajar silat, semua orang ingin menjadi hebat. Sehebat mana, saya sendiri pun tidak pasti. Tetapi masing-masing seolah ingin mengangkat dada bahawa kita berkelebihan atas pelajaran silat. Bagi saya, pelatih sebegini dah sesat dan terpesong banyak. Dari mana terpesongnya. Samada silap sendiri, rakan latihan mahupun gurulatihnya membimbing sedemikian.

Apabila niat sebegitu, maka lahirlah pesilat yang kenal adat dan budaya silat tetapi tidak memahami sejarah dan amalan budaya silat. Ibarat kera dapat bunga, dilihat cantik.. dipusing-pusing tetapi akhirnya tiada guna baginya.

Saya sering berkata kepada pelatih saya. Bersilat mencari pahala dan mencari tapak untuk pahala itu bergerak bila kita mati. Sebagaimana ADMAR meninggalkan Gayong kepada kita maka pahala kepadanya tetap berterusan selagi ilmu Gayong ini diteruskan atas nama apa jua.

Saya sering tegaskan bahawa setakat hidup kita yang tidak mendidik mahupun melakukan satu perubahan kepada masyarakat kita maka hidup kita tiada makna. Tetapi ramai yang takut kononnya masalah banyak kalau mengajar silat.

Guru saya kata " Hati baik dan ikhlas, yang lain Allah SWT uruskan"...

Saya pegang dan pakai pesan itu. Selama bergayong pernah juga gelanggang saya diceroboh dan disudi, tetapi alhamdullilah, semua jadi rakan dan boleh dijadikan rakan. Kan itu lebih baik.

Ada yang cakap mendada seolah-olah beladirinya amat tinggi harga dan nilainya. Tetapi kaku bila berdepan. Tiada ilmu pelik sekadar ingat pesan guru-guru.

Sekali lagi ayat sama diturunkan kepada rakan-rakan pesilat di bawah jagaan saya semalam. Bukan oleh saya tetapi terus daripada guruku itu.

Saya melihat keberkatan guru ini bukan dalam mendabik dada kerana ilmu dan pengaruhnya tetapi jelas saya melihat kepada faedah selepasnya. Iaitu pahala yang mahu dikumpulkannya. Guru-guru lama sering berkata gayong ini AMANAH dan bukan satu tradisi.

Baca selebihnya di sini