Jawapan Kepada Email (7): Matlamat & Kawasan Pembukaan Gelanggang

Wednesday, May 06, 2009 Leave a Comment

Boleh saya tahu samada cikgu minat nak bukak gelgg di Klang? Adakah cikgu akan buka gelanggang di satu selangor? - Email pada 28.04.2009

Bagi menjawab ringkas kepada persoalan ini, saya ingin nyatakan pada setakat ini kami menumpukan sepenuh perhatian kepada gelanggang yang sedia ada atas masalah kekurangan gurulatih yang menjadi masalah utama di seluruh Malaysia.

Sebenarnya tumpuan kami hanya tertumpu di kawasan pentadbiran tanah jajahan Petaling Jaya yang mana kami menumpukan sepenuhnya kepada kawasan Puchong sehingga Shah Alam (baru sahaja mula buka gelanggang).

Gelanggang paling jauh setakat ini adalah Kota Damansara dan Taman Bukit Subang, Shah Alam yang mana dianggap jauh daripada pusat kami tetapi masih di dalam pentadbiran Petaling Jaya sebagaimana menjadi matlamat kami.

Kami banyak menerima cadangan dan permintaan untuk membuka gelanggang di luar kawasan yang ditumpukan oleh pihak kami tetapi terpaksa ditolak dan dicadangkan kepada lain-lain gelanggang bagi kebaikan bersama kerana pihak kami menjanjikan komitmen yang tinggi kepada gelanggang mahupun jawatankuasa penduduk, maka adalah suatu yang memalukan sekiranya pihak kami gagal berbuat sedemikian kerana masalah gurulatih dan jarak yang jauh kelak. Harap ia dapat menjawab soalan kedua Cik/Puan A.

Setakat ini pihak kami telah menolak permohonan pembukaan gelanggang di kawasan Kajang, Serdang, Klang dan Sungai Buloh dan mencadangkan beberapa gelanggang Gayong ain semasa berbuat sedemikian. Maka secara tidak langsung menjawab persoalan pertama Puan/Cik A.

Soal penumpuan kepada kawasan Puchong dan kawasan terdekat sering disebutkan oleh saya sendiri maka ada beberapa persoalan yang ditimbulkan oleh para penjaga mahupun rakan-rakan saya yang memakan balik kata-kata saya apabila saya meneruskan usaha membuka gelanggang di Taman Bukit Subang dan Kota Damansara pada awal tahun ini. Tak kurang juga ada desas desus (dalam komen blog ini yang telah dipadamkan) yang menyatakan saya menghalang pembukaan gelanggang oleh gurulatih lain yang dipercayai merujuk kepada gelanggang Taman Bukit Subang atau Kota Damansara.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menjelaskan perkara ini agar sangkaan baik terus wujud samada daripada rakan-rakan saya mahupun pihak lain kerana perkara ini sendiri saya tidak pernah nyatakan kepada mereka.

Dua gelanggang yang jauh itu sebenarnya dibuka oleh saya atas dasar menjaga komitmen dan nama baik bagi Silat Seni Gayong tanpa membezakan mana-mana pertubuhan. Ia dibuka atas permohonan pihak penduduk di sana yang mana mula dirancang pada lebih awal sebelumnya tetapi telah saya ketepikan atas dasar masih ada rakan berhampiran yang boleh membantu tetapi setelah hampir setahun mereka kembali kepada saya kerana ada pihak tidak memberikan respon yang baik ataupun masih tidak dapat memberikan komitmen kepada kawasan tersebut. Maka bagi meneruskan nama bagi Gayong mahupun peluang di situ, maka saya teruskan membuka gelanggang-gelanggang tersebut dan dijaga sendiri oleh saya walaupun ada permintaan gurulatih lain untuk menjaga gelanggang tersebut.

0 comments »

Leave your response!