Guru Lama: Cikgu Ghazali bin Mat Tahir (Pak Long Zali)

Saturday, August 08, 2009 Leave a Comment

Cikgu Ghazali bin Mat Tahir (Paklong Zali)

Felda Kumai, Bera, Pahang Darul Makmur
Tel: 017-3255659
___________________________________

Paklong Zali merupakan seorang peneroka di Felda Kumai, Bera yang mana telah berpindah ke sana pada 11.08.1986.

Pada saat tersebut dan ikhlas perjuangan Gayong, beliau menubuhkan gelanggang silat seni Gayong di Felda Kumai.

Kini bukan sahaja di Felda Kumai tetapi selain daripada Daerah Bera, beliau telah menubuhkan gelanggang di sekitar Temerloh, Kuantan, Muadzam dan beberapa kawasan di Pahang dengan bantuan guru-guru latih PSSPGM luar dan anak-anak murid beliau.

Kesungguhan perjuangan dan kepimpinan beliau cukup disegani di Pahang dan terpilih menjawat jawatan Pengerusi PESAKA di sana.

Selain daripada seorang individu yang pernha mendapat asuhan daripada tangan ADMAR di gelanggang Gurun serta asuhan Pakandak Majid Mat Isa, beliau dikatakan mempunyai susur galur persaudaraan dengan beberapa tokoh Gayong yang lain. Ini memberikan beliau beberapa kelebihan dalam menuntut ilmu ditambahkan lagi dengan kesungguhan beliau.

Pada amatan peribadi saya (Cikgu Shams) beliau seorang yang terdidik dengan amalan kerohanian dan diasuh oleh beberapa tokoh yang dikatakan mahir dan pakar amalan kebatinan dan kerohanian Gayong. Daripada perbualan dan cerita-cerita perjuangan beliau dalam Gayong dan beberapa cerita tambahan daripada pihak lain, boleh dikatakan pengamatan tersebut benar. Maka rugi sekiranya guru lama sebegini tidak dilawati dan dikenali dengan lebih dekat.

Namun yang pastinya, Paklong merupakan orang yang mudah mesra dan diajak berbual. Malah orangnya amat-amat tidak kedekut pengalaman dan ilmu.

Pihak kami amat berharap semangat Gayong ini dapat diserapkan kepada pejuang Gayong muda di negeri Pahang serta sikap merendah diri dan islamik beliau dapat dijadikan contoh kepada Anak Gayong Pahang.

2 comments »

  • pahlawan said:  

    salam ermmmmmmm....
    tok guru saya tu huhuhuhuhu.....
    ermmmm terima kasih pak long.....
    hidup gayong...

  • SH said:  

    Ada tak cerita guru tua lain di pahang yg boleh kongsi, bolehlah email kami. Kami nak muatkan di sini

  • Leave your response!