, , ,

Kembara KSSG Ke Utara 01-02.08.2009

Monday, August 03, 2009 Leave a Comment

Rombongan KSSG melibatkan 4 hala rombongan yang mana:
Cikgu Shams mengetuai rombongan daripada KSSG di Selangor iaitu Aduka, Jail, Tony Jai, Puan Azzalyn, Zul Klang, Kama & Along;
Cikgu Sabli (partner demo cikgu Sham tahun 90an) mengetuai rombongan daripada Pulau Pinang bersama 4 orang pelatih beliau;
Anak Gayong KSSG Selangor yang hadir daripada Baling dan Kepala Batas terus menyertai kami di utara iaitu Helmi & Malek.
Cikgu Saiful Hakim daripada Gayong Perancis & Ireland turut bersama kami sepanjang 01-02.08.2009 kecuali tidak dapat menyertai kami di Pulau Pinang. Beliau hadir atas permintaan beliau kepada Cikgu Shams untuk diperkenalkan dengan Cikgu Awang Daud dan Pak Andak Majid.

[Klik gambar untuk paparan besar]
Sebahagian daripada rombongan KSSG di rumah Cikgu Ismail Chik di kaki Bukit Bendera pada 02.08.2009.
Perbincangan dan sikap mesra Cikgu Ismail buat kami amat terharu dengan sambutan kepada kami. Harapan kami dapat sampai ke sana lagi dan menyambung dna memperbaiki dengan kekurangan apa yang ada sebagaimana yang dibincangkan pada hari tersebut.
Pelbagai masalah dan isu serta sensitiviti Islam yang dibincangkan amat menarik dan kami amat berbesar hati atas kemurahan ilmu dan pandangan Cikgu Ismail.
Sikap rendah diri dan teguh hati dalam mengajar Silat Seni Gayong akan terus menjadi sandaran dan motivasi kepada pihak kami.
Saya secara peribadi yang baru sahaja mengajar selama 15 tahun amat faham mengenai amanah dan teguran Cikgu Ismail.
Ayat pertama Cikgu Ismail pada kami " Wow.. kemas sungguh korang ni.! (pasal baju semua sama dan beliau ingatkan 1-2 orang sahaja nak datang).

[Klik gambar untuk paparan besar]
Sebahagian daripada rombongan KSSG di gelanggang ADMAA di Gurun Kedah pada01- 02.08.2009
Banyak yang kami dan pelatih daripada KSSG belajar daripada Cikgu Awang yang turut merupakan guru lama Cikgu Shams & Cikgu Sabli masa di Kelantan tahun 90an.
Kami turut dihadiahkan cenderamata oleh Cikgu Awang Daud dengan kuncian 1-14 dan pukulan maut 1-7 dengan cara ADMAR mengajar beliau.
Ada pihak terkejut kerana Cikgu Awang Daud tidak pernah mengajar silibus silat Gayong secara spesifik di gelanggang tersebut tetapi atas permintaan khas, rombongan kami kuyup peluh dalam latihan tersebut jam 9 malam - 2 pagi.

[Klik gambar untuk paparan besar]
Sebahagian rombongan KSSG di rumah Pak Andak Majid bin Mat Isa pada 01-02.08.2009
Turut yang sempat kami temui dan mendalami isi faham Gayong ialah Cikgu Razali daripada Pusaka Gayong Pahang yang kini menetap di Felda Kumai, Bera
Pak Andak Majid (masa bagi cenderamata baju korporat kami) kata "Hebat kamu semua ni!"

2 comments »

  • Anonymous said:  

    baju yg amat kemas dan sofikated la - adlikl

  • SH said:  

    Terima kasih. Ia satu program di bawah kendalian Cikgu Along

  • Leave your response!