, , ,

Mengambil Keahlian Silat Semuda Mungkin - Melentur Buluh Daripada Rebung

Friday, April 08, 2011 Leave a Comment



"umur berapa paling kecik cikgu terima?" itu antara persoalan sinonim yang biasa diterima daripada ibubapa yang berminat untuk menghantar anak ke gelanggang silat KSSG.

"Kami terima umur berapa pun, kalau kecil kami buat cara kecil ajarnya. Kalau besar kami ajar cara besar" Jawab kami daripada gelanggang KSSG.

Setakat ini rekod keahlian termuda KSSG masih lagi dipegang oleh Cik Ummu Sulaym Rumaisa iaitu berusia 7 bulan selaku Ahli Kehormat KSSG. Manakala ahli latihan termuda ialah Akmal daripada Puchong Prima yang bergelanggang di Masjid As Salam, Puchong Perdana. Ini adalah rekod bagi sessi 2011.

Video di atas adalah rekod latihan minggu lepas bagi latihan stamina dan asas tempur bebas bagi ahli baru sessi 2011 di Masjid As Salam. 

Video di atas adalah menunjukkan Akmal sedang menjalani latihan yang sama dengan pelatih lain. Tetapi pergerakannya agak perlahan kerana ini direkodkan kali kedua dan beliau agak letih sedikit. Kalau direkodkan kalu pertama, rasanya tentu ramai ibubapa yang berminat nak hantar anak ke Gelanggang Masjid As Salam. 

Sebenarnya latihan silat di bawah pentadbiran kami dibuka kepada semua peringkat umur tetapi latihan digariskan mengikut umur dan kemampuan. Peringkat seperti Akmal ini tidaklah kami berkasar atau bertegas sangat tetapi dengan sedikit motivasi dan diterapkan rasa hormat, kanak-kanak seawal umur 4-5 tahun seperti Akmal sudah mampu mengikut latihan kami dengan baik.

Ada berani?




0 comments »

Leave your response!