,

ARTIKEL

Monday, April 02, 2018 Leave a Comment


Mencari tersirat belum terungkai,
Ilmu hilang dicari kelam,
Mengengam erat mencekik leher,
Permainan tangkas mencuri nafas!



KENAPA KERIS?

Ada orang tanya saya kenapa saya kaji keris. Bagi saya keris adalah produk budaya Melayu yang sangat istimewa.

1. keris adalah sains Melayu. Dalam sebilah keris terlihat ilmu fizik, ilmu kimia, dan ilmu biologi Melayu. Pada reka bentuk bilah, bahan besi yang diadun dan ditempa, pada reka bentuk hulu dan sarung, jenis kayu dan properties yg terkandung dalam kayu tersebut, pada asid lemah dan asid kuat utk merendam bilah serta bahan arsenik utk warangan, pada racun biologis daripada tumbuhan serta haiwan utk menambah bisa pada bilah mata, segala2nya bukti yg terpadu menunjukkan kebijaksanaan Melayu silam. Rahsia ini hanya terdedah apabila kita mengkaji keris dgn hati terbuka dan ikhlas. Rahsia ini pasti tersembunyi jika kita melihat keris dgn penuh benci atas andaian keris punca khurafat dan sesat.

2. keris adalah teknologi Melayu. Bagaimana bahan besi dikutip kemudian diadunkan sebelum dibentuk menjadi bilah sama ada lurus atau berlok. Tanpa jangkasuhu bagaimana empu mengenal tahap lebur besi dgn hanya melihat warna api. Bagaimana besi baja dan besi tawar dipadukan sedangkan mempunyai tahap suhu lebur yg berbeza. Kepandaian tukang katana Jepun hanya mampu mengadun 3 jenis besi. Bagi empu Melayu 7 jenis besi adalah bilah biasa. Keris istimewa adalah campuran puluhan jenis besi termasuk nikel dan meteorite. Bagaimana terhasilnya corak pamor yg indah sama ada secara alami atau sengaja dirancang. Bagaimana bilah mata dikikir dan lurah dihasilkan. Bagaimana bilah seimbang sedangkan bentuknya tidak simetrikal. Bagaimana pakaian keris dilicin dan dikilatkan tanpa peralatan berteknologi spt sekarang. Tak akan terhasil jika tidak ada teknologi pada leluhur kita orang Melayu. 

3. keris adalah falsafah Melayu. Bagaimana keris dlm sarungnya sentiasa terkunci dan hanya direnjis apabila pemiliknya berhajat menggunakannya. Keris lambang kedaulatan, lambang maruah dan lambang jati diri Melayu. Orang Melayu juga menghasilkan dan menggunakan panah, pedang, parang, golok, sundang, badik, pisau, lela, rentaka, istinggar, pemuras, terakol, lembing dan tombak namun keris juga yang dipilih menjadi simbol kemelayuan. Keris adalah lambang keberanian Melayu apabila keadilan menjadi tuntutan. 

Ringkasnya keris adalah epitome ilmu Melayu. Keris adalah Melayu...



0 comments »

Leave your response!