, ,

Perancangan KSSG Silat Semasa Ramadhan

Saturday, July 17, 2010 Leave a Comment


Dalam bulan puasa banyak memberikan alasan bahawa puasa meletihkan. Sebenarnya fakta tersebut amat silap tetapi masyarakat kita tetap berpegang kepadanya semata-mata alasan dasar kita tidak makan dan minum di siang hari. Bukankah kesilapan ini akan berterusan dan menjadi adat sekiranya tidak dibendung dari awal. 

Budaya anggapan bodoh ini tidak pula berlaku semasa zaman datuk nenek kita dan rutin harian dijalankan seperti biasa, malah banyak tambahan baru seperti qiamullail dan juga terawikh dilaksanakan di bulan berkat itu. Kita sahaja yang beranggapan dan meneruskan anggapan tersebut kepada generasi kita bahawa bulan Ramadhan adalah memenatkan maka rutin harian disingkatkan. Tambahan pula ramadhan untuk ibadah sahaja dan ibadah itu adalah terawikh semata-mata.

Di Kelab Silat Seni Gayong Subang Jaya, kami berpandangan berbeza. Ibadat adalah kesemua perkara selagi tidak menyalahi syarak. Malah dalam bulan yang penuh berkat terutama dari sudut kesihatan ini, patut aktiviti sukan dijalankan seperti biasa.

Cuma masanya diubah sedikit bagi membolehkan ahli bersembahyang terawikh sekiranya perlu. Kebanyakan masjid dan surau akan tamat terawikh pada jam 9.30 malam dan tiada aktiviti lain bagi anak-anak muda. Dalam erti kata lain, rutin harian akan kembali seperti biasa. Maka kenapa berpandangan silat tidak elok untuk Ramadhan.

Tetapi KSSG mengambilkira faktor bahawa bulan Ramadhan ini, ahli-ahli akan mengambil peluang untuk solat malam dan lain-lain ibadah yang menuntun masa dan rehat bagi melaksanakan tugasan harian pada keesokkannya.

Oleh yang sedemikian, kesemua latihan utama akan dilaksanakan semasa hari minggu iaitu pada jumaat dan sabtu malam. Kesemua latihan akan diadakan pada jam 9.40 malam di tempat yang dicadangkan. Kesemua kelas latihan yang berdekatan akan digabungkan seperti kesemua gelanggang di kawasan Puchong akan digabungkan. Gelanggang Shah Alam akan dibincangkan kemudian selepas mengambilkira pandangan ahli di sana.

Latihan sepanjang Ramadhan akan menumpukan kepada latihan silibus kuncian dan pukulan sahaja dan permainan senjata bagi dewasa.

Sebelum Ramadhan menjelang, satu jamuan sempena menyambut Ramadhan akan dibuat seperti tahun-tahun sudah bagi mengeratkan silaturahim disamping kemungkinan satu majlis berbuka puasa akan diadakan pada tahun ini yang mana gagal dibuat pada tahun lepas.

0 comments »

Leave your response!