, , ,

Kelab Silat Seni Gayong (KSSG) Di Majalah 3 - Isu Gurulatih Tidak Berani Sahut Cabaran?

Monday, February 21, 2011 Leave a Comment



Kepada lain-lain video boleh lihat di Channel Youtube kami di sini

Itu kali pertama kami melihat hasil kerja TV3 melalui Majalah 3 setelah 3 minggu shooting bersama mereka. Banyak slot dan shoot tidak dimasukkan. Kebanyakaan masa Cikgu Shams, Cikgu Nor dan Cikgu Awang berkopiah. Mungkin ada sebabnya.

Selain daripada itu shoot yang dibuat di Masjid As Salam langsung tidak dimasukkan dan perkara ini dimaklumkan awal oleh Encik Amin, penerbit Majalah 3. Mungkin shoot yang tidak termasuk akan digunakan pada masa yang lain seperti slot gendang oleh Gemala Kasturi seminggu sebelum itu yang menggunakan silat yang melibatkan demo Anak Gayong di bawah KSSG.

Namun selepas di edit oleh Majalah 3 dan banyak yang tiada, kami amat berpuashati dengan jalan cerita yang amat jelas mengenai latarbelakang Cikgu Shams dan juga perjalanan kelab. Selain itu perjalanan pentadbiran kelab (KSSG) dan hubungan dengan ADMAA juga dijelaskan dengan baik antara hubungan murid dan guru. Perjuangan antara dua generasi antara guru muda dan guru tua amat berkesan untuk dijadikan motivasi selain mengenengahkan pelatih ADMAA sebagai satu pihak baru dalam senibeladiri Malaysia yang kini mula dikenali ramai.

Namun yang pasti, di dalam Majalah 3 ekslusif mengenai KSSG, Cikgu Shams ada menyebut mengenai masalah gurulatih dan tabiat orang melayu sekarang mengenai silat. Kalau Majalah 3 tidak edit sepenuhnya temubual, kita boleh tengok orang sebak apabila bercakap soal gelanggang, gurulatih, disiplin Anak Gayong dan mencari nama melalui silat tanpa memperjuangkan nasib disiplin anak melayu dan penyisihan guru-guru tua atas nasab ilmu dan adat.

Itu belum bercerita tentang mereka yang banyak sangat bercakap tetapi tiada masa dan pelbagai alasan untuk berbakti kepada masyarakat.

Nota: Hisham Nazir mempunyai Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dan Sarjana dalam bidang perundangan dan seorang ahli badan profesional kepada Majlis Peguam Malaysia. Pernah dilantik menjadi ahli jawatankuasa Jawatankuasa Undang-Undang Jenayah. Antara peguam muda melayu yang banyak mengendalikan kes-kes jenayah berat dan berpengalaman luas sehingga Mahkamah Persekutuan secara sendirian walaupun umur semuda 33 tahun. Anda sibuk?




0 comments »

Leave your response!