, ,

Latihan Pusat Sabtu - Menangkis Dengan Hulu Keris

Monday, February 14, 2011 Leave a Comment


Latihan lepas selepas menjalani latihan biasa, kami ada bercerita dan berkongsi tentang keris setakat mana yang kami tahu. Dalam kongsi-kongsi terkeluar bagaimana falsafah orang dalam berkeris mengenai bahasa keris dan badan mereka dalam menafsir keadaan mereka secara berisyarat melalui gerakan keris mereka.

Dalam pada itu bincang-bincang mengenai penggunaan hulu dan sarung keris sebagai senjata tambahan, tetapi tidak pula kami ada silibus berkenaan kecuali ada pernah diajar secara kelas khas mengenai penggunaan hulu dan secara tidak rasmi penggunaan sarung keris. 

Tetapi pelajaran itu bukan pengajaran mengenai senjata tambahan tetapi lebih kepada penggunaan lembut secara falsafah pendekar lama dan memberikan bahasa lembut sebelum bilah diguna kepada isi badan musuh.

Alhamdulillah, malam sabtu lepas dapat memberikan sedikit apa yang bukan di silibuskan tetapi apa yang pernah dipelajari suatu ketika dahulu iaitu dengan hulu keris.

Latihan yang berhenti jam 12.15 tengah malam itu hanya sempat mempraktiskan 2 elakkan keris dengan menggunakan hulu diambil daripada tapak luar dan dalam. Harap dapat habiskan apa yang telah mulakan pada sabtu depan..




0 comments »

Leave your response!