Silat vs muay thai vs kickboxing.

Monday, June 12, 2017 Leave a Comment

1. Perbezaan identiti bela diri bukanlah penghalang bagi pesilat Silat FullContact Naga Bora di bawah Sendi Harimau menyertai pertandingan kickboxing.

2. Asalkan boleh menyerap corak pemarkahan dan pola pertandingan yg disertai , dan yang paling penting tukar 'mindset' utk mempelajari teknik serangan selain silat. 

3. Untuk tahun 2017 ini adalah tahun kedua anak-anak silat Sendi Harimau menyertai pertandingan Kickboxing Warrior Championship bertempat di AIX Combat Sport gym Semenyih. Tahun 2016 adalah tahun cemerlang utk Team Naga Bora dimana 4 pesilat menyertainya , 2 orang mara ke 'final' dan mendapat tempat ketiga dan kedua dan merupakan satu-satunya team Silat yang mara ke peringkat akhir. Pesilat Afieq Fahmi mendapat tempat ketiga manakala Srikandi Auni Arissa mendapat tempat yang kedua dan akan bertemu dgn Champion dan tempat kedua tahun 2017 dalam pertandingan Super 4.

4. Pertandingan pada 16/4/2017 Ahad yang lepas, 3 orang pesilat cilik Team Naga Bora menyertainya dan mendapat 2 pingat emas dan 1 pingat perak masing-masing bertarung dengan peninju muay thai.

5. Edisi kali ini memperlihatkan beberapa Team dari beladiri silat menyertai seperti Gayong Maarifat dan Pusaka Gayong. Perkembangan yang baik dalam beladiri silat.

6. Untuk orang silat bertarung dlm pertandingan full contact sebegini, corak latihan dan serangan beladiri lain seperti muay thai harus dipelajari untuk survive dalam gelanggang pertarungan (pendapat penulis). Teknik guntingan dan sapuan bawah dalam silat olaharaga dibenarkan dalam pertandingan kickboxing .

7. Harapan kami agar satu hari nanti akan adanya pesilat dari Team Naga Bora mahupun pesilat lain mampu bertarung di pentas kickboxing dunia seperti K1 ,WKC dan lain-lain.
 — with Muhammad Danish Aizzat.

0 comments »

Leave your response!