, , ,

BERLATIH PARANG & SILIBUS LATIHAN GAYONG

Wednesday, June 19, 2019 Leave a Comment


Malam ini ada latihan tetapi ada permintaan untuk latihan petang ini. Latihan parang. Permintaan orang lama untuk silibus Parang.
Kalau orang berkehendak, kenapa nak simpan. Belajar lah. Saya pegang pun bukan boleh bawa mati. Kalau ditinggalkan ilmu dan teladan, bolehlah pahala sedikit sebanyak.
Parang ini ada beberapa silibus. Gerakan ada 4 macam gerakan. Ada yang bergerak dan ada yang bergerak 21 dan 33 gerakan. Tidak kira yang bertukar dan update lagi.
Buah tangkapan parang ada 14 biji tetapi rasanya silibus hanya 7 biji. Kombat Parang (pukulan) ada 7 biji. Setiap tangkapan dan kombat ada 21 buah asalnya (asalnya sebelum itu katanya 49 buah). Saya tidak belajar penuh sampai 21 tetapi pecahan belajar lebih 41 biji. Tidak ingat susunannya!
Buah bunuh ada 12 biji. Ada 2 versi dan versi silibus saya tidak lebih dari itu sebab Bunuh Parang saya ambil daripada rakan sepermainan, Cikgu Sabli. Tak pernah jumpa buah bunuh parang sebelum itu. Cuma ada masa itu kami panggil senaman parang. Senaman tu sebiji macam Buah Bunuh Parang. Diajari lompat dan elak serta gerakan tikam, hayun, tebas dan sebagainya.
Ada Buah Hidup sebanyak 7 biji. Ada 4 jenis Buah Hidup. Semua berubah walaupun tak banyak.
Ada juga diajar tari parang. Bukan bawa parang menari tetapi lebih kepada gerakan menari sambil diajar mengendalikan parang dengan memusing-musing dan menukar posisi parang.
Bukan nak cerita lebihnya silibus kita, tetapi ada nampak status orang komen rendahkan silibus yang lain. Ilmu Gayong ini dizahirkan melalui ilham yang hadir daripada ilmu dan pengalaman. Silibus boleh bertukar, tetapi sifirnya tetap sama permainan.
Jangan kita rendahkan kelebihan orang. Jangan pula memuja apa yang ada.
Belajar banyak belum tentu ingat, apatah lagi nak pakai.
Belajar banyak sembang hebat, baik buka gelanggang.
Kalau nak join berlatih dengan kami, mai la.
Ada seorang kita berlatih sorang. Kalau ramai, kita berlatih ramai.
Biarlah apa orang kata.
Dulu kita main atas tanah, kita dah mampu sewa bangunan dan lengkap
Sekarang dah ada tanah besar dibuat gelanggang ratusan ribu.
Orang yang mungkin mengata kita masih macam dulu
Cuma mungkin dia ada darjat, kita takde kemana
Rehat kejap, nak fikir apa ilmu silibus nak menebas petang ni sebagai asas.
Shams
[+6013-9307961]

0 comments »

Leave your response!