, ,

Latihan Buah Cekik & Latihan Demo Silat

Friday, February 04, 2011 Leave a Comment

Gambar di gelanggang lama. Gambar Gelanggang Baru sila klik di sini

Sempena cuti yang panjang sempena Hari Wilayah dan Tahun Baru Cina, ramai mengambil peluang untuk balik kampung dan bercuti di mana-mana. Maka latihan agak hambar dan latihan dimasjid pun hanya mencecah 18 orang sahaja 2 hari yang lepas. Manakala latihan di gelanggang pusat KSSG mencecah antara 6-10 orang sahaja. Terima kasih atas kehadiran.

Pada sabtu lepas kita telah mengulangkaji  Buah Cekik yang diturunkan kepada semua pelatih dewasa tanpa mengira bengkung. Dalam silibus KSSG terdapat 2 versi Buah Cekik yang diperolehi daripada proses pembelajaran dahulu. Satu versi mengandungi 7 buah cekik adalah silibus asas Silat Seni Gayong Pusaka Kelantan manakala satu lagi versi mengandung 12 buah cekik adalah dipelajari daripada orang lama yang sempat bergelanggang zaman Pakndak Majid dahulu.

Sabtu lepas versi buah cekik (12) telah pun diajar sepenuhnya dan terpulang kepada pelatih ingat atau sebaliknya kerana pembelajaran silibus khas hari sabtu tidak akan diulang.

Sementara latihan isnin dibuat latihan silibus biasa mengikut bengkung dan sedikit latihan demo silat dewasa di buat sempena cuti panjang yang melibatkan demo kahwin termasuk demo perkahwinan ahli KSSG yang bakal diadakan nanti.

InsyaAllah, hari sabtu ini sekali lagi revisi Buah Cekik 12 dan akan disambung dengan veri buah cekik 7 pada sabtu depan. InsyaAllah..




0 comments »

Leave your response!