, , , ,

APA SANDANG YANG DIKATAKAN BINTANG CULA TU?

Saturday, July 16, 2022 Leave a Comment

 


APA SANDANG YANG DIKATAKAN BINTANG CULA TU?

Sandang yang ada dan diwujudkan di dalam Sendi Harimau Malaysia hanya satu sandang sahaja iaitu Sandang Bintang Cula yang sebagaimana gambar tersebut. Lantainya hitam dan dua jalurnya perak.
Kelayakan sandang ini hanya dua syarat. Pertama; khatam Qul sekurangnya sekali khatam. Kedua; mempunyai gelanggang silat. Syarat bergelanggang dan mengajar gelanggang ini hanya terhad kepada gurulatih bawah bengkung hitam cula II dan umur 55 tahun ke bawah, yang mana-mana lebih awal.
Sandang Bintang Cula ini boleh dipakaikan sendiri atau dipakaikan oleh Pertubuhan. Sekiranya pada tahun berkenaan, pemakai sandang tidak mengajar bergelanggang, maka beliau tidak boleh memakai sandang Bintang Cula walaupun sandang berkenaan tidak dilucutkan.
Sandang Bintang Cula adalah sandang asal yang diwujudkan oleh Seni Gayong semasa zaman awal Gayong sehingga dinaiktaraf oleh ADMAR kemudiannya. Dua (2) syarat pemakaiannya masih di gunakan oleh Allahyarham Meor Aziz sehingga akhir hayatnya.
"Hanya Sandang Bintang Cula sandang yang diwujudkan dan diiktiraf dalam Seni Gayong awalnya dan digunakan oleh Meor Aziz dan Meor Rahman (pada awal pembukaan) tetapi pembaharuan yang dibuat oleh ADMAR juga suatu yang baik kepada Seni Gayong" - Pakngah Ali, Murid kanan Allahyarham Meor Aziz

0 comments »

Leave your response!